Pages

Wednesday, November 18, 2009

cendol

now lets talk about cendol shall we?



pada asalnya, cendol ini adalah makanan pencuci mulut tradisional negara Indonesia dan kini, makanan lazat ini telahpon popular dalam kalangan rakyat Malaysia, Singapura dan juga Thailand. bahan-bahan asas yang terkandung dalam pencuci mulut ini adalah; santan, gula merah dan benda yg warne ijau tu*its what you call it as cendol*. kemudiannye, cendol ini telah dilazatkan dan ditambahbaikkan dengan diletakkan ais yg telah dikisar, kacang merah, pulut, jagung dan macam2 lagi.

biasanya, cendol dijual di tepi-tepi jalan supaya pelanggan senang untuk berenti, park kereta dan lepak minum cendol jap. dan lagi bestnye, kat malaysia ni, cendol ade jugak slalu dijual di pasar-pasar malam kat tempat-tempat korg, takpon food court kat giant tu. ade je kan.

selalunye, orang akan minum atau makan cendol ti waktu tengahari sebab tengahari kan panas. so bila dpt cendol yg sejuk dan lazat tu, baru lah otak tak berapa serabut kan. cendol pon tak lah mahal sgt.

kalau cendol biasa*without red beans, or corns or wtevr* hargenye dalam rm1.00.

kalau cm cendol pulut yg sedap tu, hargenye dalam rm1.80

kalau cendol jagung, harge nye dalam rm1.50 cmtu

tak mahal kan? rokok lagi mahal. LOL

kalau ade lah tempat2 yg fancy2 yg jual cendol smpai rm4.00 semangkuk tu, jangan la beli. sebab tu kompem tak sedap. aku penah kene gak dulu. tengah sangap cendol, pastu nmpak la cendol. harge agak cekik darah. dalam rm2.30 tak silap aku. aku pon nk tanak beli jela kan. skali rase cm taik laa plak kan. mmg aku tanak laa beli lagi yg mahal2. bek beli kat tepi2 jalan je

tapi pelikkan, asalnye cendol datang dari Indonesia tp kenapa ramai mamak2 je yg jual cendol? diorg dulu tok nenek moyang diorg org indon eh? pelik aku. at first aku ingt mmg org mamak yg cipta bende alah ni. rupenye tak. ish2.

nways, pada anda2 yg tak pernah seumur idop korg rase makanan yg lazat ni, cube2 lah rase. sodap weyy.

enjoyyy~

5 comments:

  1. sedappppp YUMMMIE~
    CENDOL KAT IPOH LIMA KUPANG JEK ;D

    ReplyDelete
  2. rokok lagi sedap weh...
    kalo rokok aku jatuh..aku kutip balik..
    kalo cendol aku tumpah,,aku biar je..
    wahaha...

    ReplyDelete
  3. yon: haha. kau lah bawak aku pegi cendol kat ipoh weyy!!

    ReplyDelete
  4. haha..x hbs2 ngn cendol u en..hahahaha

    ReplyDelete

thank you for dropping comments ;)